Digitaal trendmagazine

Project

Digitaal trendmagazine

Ontwikkelen en uitrollen van een digitaal trendmagazine voor medewerkers.

Enexis is als netbeheerder verantwoordelijk voor het aanleggen en onderhouden van het gas- en elektriciteitsnet in Nederland. Het bedrijf speelt daarmee een belangrijke rol in de energietransitie. Zij zorgen dat het energienet in de toekomst betrouwbaar en betaalbaar blijft. Daarbij staan ze voor grote uitdagingen: grote uitbreidingen van de infrastructuur, het opleiden van medewerkers en het effectief inzetten van data en technologie om deze transitie te ondersteunen. Digitalisering is dus onmisbaar en helpt Enexis om slimmer en efficiënter te werken, risico’s te beperken en kosten te beheersen.

 

Om medewerkers mee te nemen in de verschillende digitale ontwikkelingen en hen een beter beeld te geven van de inspirerende projecten die al binnen Enexis lopen, hebben we samen met Enexis een online trendmagazine gepubliceerd. Dit magazine geeft inzicht in vier belangrijke digitale ontwikkelingen: Extended Reality, Artificial Intelligence, Datagedreven werken en Digitale Fitheid van de medewerkers.

Aanpak

We hebben Enexis geholpen bij het opzetten van een digitaal trendmagazine voor haar medewerkers. We zijn gestart met workshops waarin we samen met het team van Enexis de belangrijkste ontwikkelingen, relevante technologieën en interne projecten hebben verzameld. Dit vormde de basis van de inhoud van het magazine waar we met meer dan 40 collega’s samen aan hebben gewerkt. We interviewden medewerkers die betrokken zijn bij deze projecten en organiseerden filmdagen om het magazine te vullen met levendige beelden en verhalen. Daarnaast voerden we deskresearch uit om de interne verhalen aan te vullen met interessante feiten, essentiële kennis over deze technologieën en toepassingen en inspirerende voorbeelden van andere organisaties. Om te zorgen dat de informatie niet alleen maar theorie blijft, heeft het magazine interactieve onderdelen waarmee medewerkers direct zelf aan de slag kunnen. Jammer natuurlijk als zo’n mooi magazine slechts een eenmalige publicatie zou zijn. Daarom hebben we een activeringscampagne opgezet, zodat het echt impact heeft binnen de organisatie.

Resultaat

Het resultaat is een levendig en toegankelijk trendmagazine dat medewerkers actief betrekt bij de digitale ontwikkelingen en hen te motiveert om zich te verdiepen in de digitale thema’s. Een toegankelijke manier om kennis te maken met de digitale visie van Enexis. Door de connectie te leggen tussen de digitaliseringsstrategie, technologische ontwikkelingen en het dagelijkse werk, versterkt het magazine de betrokkenheid van medewerkers bij deze ontwikkelingen. Het biedt praktische tips en inspirerende voorbeelden van hoe digitale technologieën daadwerkelijk worden toegepast.

Het trendmagazine is visueel aantrekkelijk, meetbaar en responsief op elk apparaat. Vele complimenten volgden dan ook na de lancering. Zo vonden collega’s dat het plezierig was om te lezen, dat het er erg tof uitzag, met sterke inhoud en genoeg call-to actions. Het is gecreëerd op een gebruiksvriendelijk platform waarmee de interactieve content nét zo snel kan worden aangepast of aangevuld als dat de technologie zich ontwikkelt.