Shaping Van Wijnen

Project

Inspiratiereis

Een 2-daagse reis met het leiderschap in tijden van transitie

Van Wijnen ontwikkelt, bouwt, renoveert, transformeert en beheert. Om in te spelen op trends als stijgende bouwkosten, woningnood en verduurzaming wil Van Wijnen inzetten op digitalisering en de overstap maken naar industriële systeembouw. Om het managementteam tijdens deze transitie te inspireren met voorbeelden van buitenaf, organiseerden wij een tweedaagse inspiratiereis. Verschillende toonaangevende bedrijven met herkenbare uitdagingen deelden hun ervaringen en kennis.

Aanpak

Om de context goed te begrijpen zijn we gestart met een verdieping in de organisatie. Zo hebben we samen relevante thema’s vastgesteld en hebben we in twee iteraties het programma met aansprekende bedrijven en C-level sprekers samen vormgegeven.

De tweedaagse reis bood een afwisselend programma waarin alle thema’s goed vertegenwoordigd werden. Tussendoor werden een uitgebreide lunch en korte pauzes ingepland om ruimte te geven voor discussie en reflectie onderling. Als facilitator richtten wij ons op volledige ontzorging en het aanmoedigen van kritisch denken. De gekozen locaties in Den Haag en omgeving Utrecht, inclusief een diner en overnachting, creëerden een sfeer die innovatie, positieve energie en plezier stimuleerde.

Resultaat

De Inspiratiereis leverde voor het managementteam van Van Wijnen het versterken van de onderlinge verbinding, waardevolle inzichten en bevestiging op. Sprekers zoals Stedin, Siemens, en Miele sloten goed aan bij de uitdagingen en keuzes waar Van Wijnen zelf voor staat, zoals de transitie naar nieuwe verdienmodellen en digitalisering. De gesprekken op basis van de presentaties, zoals van het Deltaprogramma, boden een eerlijke discussie en maakten de urgentie van bepaalde beslissingen duidelijker. Zo vonden er waardevolle strategische gesprekken plaats op het gebied van innovatie, klantbewustzijn en leiderschap. De reis gaf ook bevestiging over de huidige Strategische Koers van Van Wijnen, terwijl het inzicht werd versterkt dat transformatie uitdagingen en onvermijdelijke hobbels met zich meebrengt.

De deelnemers hebben de reis beoordeeld met een gemiddelde 9, een resultaat waar we trots op zijn. De directie heeft ons uitgedaagd om onszelf volgend jaar te overtreffen. Dat doen we natuurlijk graag!

“Voor de tweedaagse Inspiratiereis heeft DS de match gemaakt tussen onze thema’s en de bedrijfsbezoeken, zodat wij in iedere presentatie en gesprek relevante ankerpunten vonden die ons verder brachten. Het was een geweldige samenwerking met DS en wij hebben soms aanmoediging gekregen voor onze keuzes, soms valkuilen benoemd die ook op onze route liggen en dan weer kracht gevonden om onze koers te vervolgen”

 

Lukas Schmeink – CMO bij Van Wijnen