Shaping Mourik Groep

Project

Strategie

Expertise

Transformatie strategie en Twin Transition

Het ontwikkelen van een opvolger voor de eerdere strategie Route ’25, waarbij we de verantwoordelijkheid van de leiders binnen Mourik uitbreiden. 

Mourik is een multidisciplinair dienstverlener die totaaloplossingen biedt voor infrastructurele werken en onderhoud in de industrie. Mourik wil koploper blijven en inspelen op kansen die ontstaan in een snelgroeiende markt. Digital Shapers heeft Mourik begeleid in het komen tot een groepsbrede strategie waarin de duurzaamheidstransitie een belangrijke rol speelt. Onze aanpak heeft geleid tot betere samenwerking binnen de organisatie en tussen de divisies en een gedeelde visie. Deze gaat verder dan enkel de formulering, het wordt doorleeft in de organisatie. Er is een beweging van verbetering en vernieuwing in gang gezet die voortduurt. Daarnaast staan innovatie en duurzaamheid nu hoog op de agenda.

 

Omdat de samenwerking voor Route’25 succesvol is verlopen, zijn we op dit moment bezig met het opstellen van de opvolger voor de komende 5 en 10 jaar vooruit. Een opdracht waarbij onze gehele aanpak en verschillende expertise gebieden aan bod komen. Want naast het vormen van de strategie is een verandering op organisatie en individueel niveau essentieel voor succes. 

Aanpak

We hebben een proces ontworpen waarin de verantwoordelijkheid voor de mensen van Mourik centraal staat. Voor Mourik is het belangrijk dat strategie in co-creatie ontstaat én dat collega’s zich hierin herkennen. Daarom delen we externe kennis en inspiratie, terwijl we tegelijkertijd de ruimte laten voor de jarenlange interne expertise.

We zijn gestart met het vergroten van kennis rondom verschillende transities. We bespraken welke toekomstscenario’s Mourik realistisch acht, hoe zij hierin willen opereren (passief, reactief of pro-actief) en wat de wereld van Mourik nodig heeft in dit scenario. Nadat duidelijke keuzes zijn gemaakt, hebben we toegewerkt naar een visie en missie om vervolgens strategische doelstellingen en ambities te formuleren op de belangrijkste thema’s. Vervolgens hebben we vele medewerkers betrokken met verschillende sessies, zoals transitiesessies en spraakmaker arena’s, zodat collega’s op verschillende niveaus kunnen delen wat zij zien gebeuren bij klanten en tegelijk begrijpen wat de impact van de strategie is op hun werk.

Naast de begeleiding van het proces van strategieontwikkeling ondersteunen we Mourik doorlopend op het gebied van verandermanagement. Het proces vraagt zowel individuele als organisatorische veranderingen, met specifieke nieuwe verantwoordelijkheden voor leiders in de organisatie. Zo bespreken we de toekomstige positie van Mourik, leiderschapsontwikkeling en gewenste transities die de organisatie wil ondergaan.

Resultaat

Het eindresultaat is een beknopte strategie met heldere en meetbare doelen, samengevat in slechts 10 slides. Deze visie wordt uitgelegd met diverse communicatiemiddelen die zijn afgestemd op verschillende doelgroepen. Dit geeft management de handvatten om in de komende jaren aan de slag te gaan met het uitdragen van de strategie en daarmee ook hun werknemers goed te ondersteunen bij de uitvoering hiervan.

We werken al meer dan 5 jaar met en voor Mourik. Onze betrokkenheid loopt door tot de dag van vandaag. Met grote ontwikkelingen als de energietransitie, watermanagement, digitalisering en duurzaamheid dienen organisaties goed te anticiperen en zich aan te passen, om uiteindelijk vooruit te lopen. Daarom maken we collega’s in de organisatie continue bewust van de urgentie van hun eigen gedrags- en rolverandering zodat Mourik zich kan blijven aanpassen in de toekomst. Gedurende het project staat communicatie centraal om te zorgen dat leiders actief en zichtbaar de veranderingen van de strategie aanmoedigen bij hun directie en teams. 

Verfrissende aanpak, met continue slag naar de praktijk. Mensen voelen zich onderdeel van het proces, krijgen zin in wat komen gaat.

Jan-Paul van den Bosch – Lid Raad van Bestuur bij Mourik Holding