Shaping Woonstad Rotterdam

Project

Inspiratiereis

Een vierdaagse inspiratiereis waarbij we hebben geleerd van bedrijven in verschillende sectoren die vergelijkbare vraagstukken hebben.

Woonstad Rotterdam is de grootste woningcorporatie van Rotterdam die aan ruim 100.000 mensen een plek biedt om te wonen. Voor Woonstad Rotterdam was het belangrijk om de klant centraal te stellen in hun (IT) dienstverlening. Ze wilden hiervoor inspiratie opdoen bij organisaties binnen en buiten de sector die soortgelijke uitdagingen hebben. Daarom hebben we besloten om een inspiratiereis op te zetten. Door een kijkje in de keuken bij bedrijven als KNAB, Bol.com en PostNL leerden zij over onder andere de samenwerking tussen verschillende afdelingen, het juiste technische fundament, klant-denken in het DNA en duurzame innovatie. Door een brede afvaardiging van de organisatie te laten deelnemen heeft de reis daarnaast ook bijgedragen aan het versterken van onderlinge verbinding en samenwerking. Een goed fundament om stappen te maken naar een klantgerichte organisatie. 

Aanpak

Voor het maken van een (vernieuwde) strategie is het natuurlijk waardevol om een kijkje in de keuken te krijgen van bedrijven die al verder gevorderd zijn, zodat je kunt leren van oplossingen die succesvol zijn gebleken. Maar hoe kun je dit bereiken? Wij geloven dat een complete inspiratiereis hiervoor goed werkt.  

Voor Woonstad Rotterdam hebben we eerst interviews gehouden en een kick-off workshop georganiseerd om de specifieke behoeften en vragen te begrijpen. Op basis daarvan hebben we een op maat gemaakt programma samengesteld, met relevante sprekers en bedrijfsbezoeken, met de perfecte balans tussen luisteren, ervaren en reflecteren. Bij deze editie namen we volledig verzorgd erg letterlijk, want naast de gebruikelijke sprekers, bijzondere locaties en begeleiding, regelden we ook de overnachting, horeca en het (duurzame) vervoer. Zo zijn we samen op reis gegaan door Delft, Amsterdam en Rotterdam, zowel met de bus, metro als op de fiets! Voordat we vertrokken, hebben alle deelnemers een introductie ontvangen over de sprekers en inspirerende podcasts en artikelen om alvast in de juiste mindset te komen. 

Resultaat

Deze inspirerende reis door Nederland was een mooie kans voor Woonstad om unieke locaties en bedrijven te bezoeken, variërend van innovatieve woningcorporaties tot gevestigde corporates. Hier deelden experts hun inzichten en ervaringen tijdens een lezing en/of rondleiding. Via boeiende interacties met de sprekers zijn waardevolle gesprekken ontstaan. Tijdens deze reis kreeg iedere deelnemer ruimte voor individuele reflectie om te ontdekken wat hen werkelijk inspireert, wat op hun agenda moet komen te staan en welke twijfels ze nog hebben. Groepsreflectie stimuleerde een discussie over wat we moeten stoppen, voortzetten en starten, met een focus op hoe we als leiders ons gedrag kunnen veranderen. Deze reis heeft de onderlinge verbindingen tussen deelnemers versterkt en daagde hen uit om de ideeën scherp te stellen. Dit gaf de motivatie en energie om vernieuwing, verbetering en verandering te omarmen en te realiseren. 

“Reeds bewust van de kracht van een inspiratiereis, hebben we dit keer ervoor gekozen het onder leiding van Digital Shapers te doen. Ik ben erg te spreken over de professionaliteit en de verzorging tot in de puntjes. Hele interessante sprekers gezien en gehoord, goed gefaciliteerd, mooie locaties en door het afwisselende programma ontzettend geïnspireerd geraakt. Voor ons was het doel van de reis: verbinden. We hebben een aantal initiatieven bij thuiskomst opgepakt en nu weten we elkaar intern te vinden en te ondersteunen. Met elkaar in gemêleerd gezelschap op inspiratiereis gaan is echt een aanrader!”

 

Kim Bosman – Directeur Innovatie, Digitalisering en Technologie bij Woonstad Rotterdam